Com ha d’actuar l’empresari davant d’un accident de treball

//Com ha d’actuar l’empresari davant d’un accident de treball

Com ha d’actuar l’empresari davant d’un accident de treball

[vc_row][vc_column][vc_column_text]L’empresari ha de saber quins supòsits es consideren accidents de treball i els procediments que s’han de seguir. L’objectiu és ajudar ràpida i eficaçment a l’accidentat i garantir la salut dels treballadors, evitant els riscos inherents a cada lloc de treball, a efectes d’una Inspecció de Treball.

És recomanable conèixer quina és la Mútua col·laboradora que es té contractada, que serà l’encarregada de l’assistència sanitària en cas d’accident, la prestació per incapacitat temporal en el cas d’una baixa mèdica, la possible rehabilitació, etc.

Per pal·liar els efectes d’accidents lleus que es puguin produir en el centre de treball (petites caigudes, talls sense importància …) s’ha de comptar amb una farmaciola de primers auxilis. Si el treballador accidentat necessita anar a un metge, el correcte serà que el visiti el facultatiu de la mútua d’accidents. Per a això, l’empresa ha de facilitar a l’afectat el volant d’assistència, un document que serveix per donar fe que l’accident s’ha produït com a conseqüència del treball.

Si l’accident de treball és considerat com a greu o molt greu, o ocasiona la mort de l’afectat, l’empresa ha de fer una comunicació a l’autoritat laboral dins de les 24 hores següents al succés. En concret, ha d’informar de les dades identificatives de l’empresa i de les circumstàncies de l’accident.

Davant d’un accident de treball, l’empresa ha d’elaborar un informe o parte d’accident, on s’indiquen les dades de l’empleat accidentat, l’empresa per la qual treballa, una descripció de l’accident i, normalment, els mitjans que s’havien pres per evitar-ho . És adequat que el treballador tingui una còpia d’aquest parte.

També és important obtenir una còpia de l’informe o atestat que hagi aixecat la policia, en cas d’haver acudit pel tipus d’accident que s’hagi produït. Si hi ha hagut testimonis, convé apuntar qui són i obtenir un telèfon o alguna forma de contactar-hi.

Després d’un accident de treball, s’aconsella que l’empresa dugui a terme una investigació del que ha succeït, per determinar les causes de l’accident i proposar mesures preventives perquè els successos no es tornin a repetir.

Normalment, si l’accident no és greu (un petit tall, una relliscada amb un sòl mullat …) no sol haver investigacions de l’Administració. Però en alguns casos, sobretot en episodis greus o de mort, es faran investigacions a través de la Inspecció de Treball, que determinarà si l’empresa va prendre totes les mesures de seguretat i prevenció establertes en la Llei. En el cas que no fos així, l’empresa podria ser sancionada.

El treballador que ha patit un accident de treball té una sèrie de drets, com l’assistència sanitària, la baixa mèdica, prestacions i indemnitzacions en cas de mort, etc.

 

Quins supòsits es consideren com a accidents de treball?

El mateix article 115 de la Llei General de la Seguretat Social, considera accidents de treball els esdevinguts en determinades circumstàncies en què està present aquesta connexió causal de treball o lesió:

  1. a) Els que pateixi el treballador en anar o en tornar del lloc de treball (anomenat accident “in itinere”):

La qualificació d’accident “in itinere” com de treball es basa en el supòsit que, de no haver hagut d’anar l’accidentat al seu treball des de casa, o al revés, no s’hagués produït la lesió.

Però la presumpció d’laboral de l’accident o malaltia del treball només és aplicable als esdevinguts en el temps i lloc de treball, i no als ocorreguts en el trajecte d’anada o tornada a aquest, i l’assimilació a accident de treball de l’accident ” in itinere “es limita als accidents en sentit estricte (lesions sobtades i violentes produïdes per agents externs) i no a les malalties de diferent etiologia.

La noció d’accident “in itinere”, no desenvolupada legalment, ha estat objecte d’àmplia jurisprudència sovint contradictòria. Són bastant habituals, com ara accidents de cotxe anant a treballar.

De manera generalitzada, han de concórrer uns requisits específics en l’accident “in itinere”:

  • teleològic: motiu o causa del desplaçament, iniciar o finalitzar el servei i retorn al domicili, sense que hi hagi interrupció per motius personals
  • cronològic: l’accident ha d’ocórrer en temps immediat o raonablement pròxim a l’hora d’entrada o sortida de la feina
  • topogràfic: utilització del trajecte adequat, és a dir el normal, usual o habitualment utilitzat.
  • Modal o mecànic: el mitjà de transport utilitzat ha de ser racional i adequat

Accidents en missió: Tenen la consideració d’accidents de treball, encara que no entren dins d’accident de treball “in itinere”, els soferts pel treballador en el trajecte que hagi de realitzar per al compliment de la missió, així com l’esdevingut en el exercici de la mateixa dins la seva jornada laboral. La denominació donada a aquests accidents pels tribunals és la d’accident “en missió”, i són aquells que no tenen lloc ni en el centre de treball ni en el camí a aquest, però que es pateixen en l’acompliment de la feina, de manera que es considera centre de treball aquell en què el treballador desenvolupa la seva tasques i amb amplitud d’horari. Així es considera accident en missió l’infart esdevingut en el domicili i durant el cap de setmana, però mentre realitzava unes tasques encomanades per l’empresa. S’amplia presumpció a tot el temps en què el treballador apareix sotmès a les decisions de l’empresa, incloent l’allotjament, mitjans de transport, etc., ja que el lloc i el temps de treball de, per exemple, ajuda en carretera no es circumscriuen a l’espai i a l’acte estricte de reparació de l’avaria, sinó que s’estén també al desplaçament ia la ruta seguida per poder efectuar la reparació. Així es considera accident de treball els ocorreguts en viatges de serveis i esdevinguts en trajectes que el treballador ha de recórrer per conseqüència del seu treball, als quals se’ls ha de donar el mateix tractament que als accidents ocorreguts dins el recinte de l’empresa i dins de la jornada laboral; i als ocorreguts durant l’assistència a actes o reunions a què assisteix per encàrrec de l’empresa.

El concepte d’accident de treball en missió no inclou, però, tots els episodis esdevinguts durant la missió. S’exclouen aquells que no guardin en si mateixos cap connexió amb el treball. Com per exemple, si el treballador, encara que sigui amb autorització de l’empresa, es desvia de la ruta per motius personals o quan es troba el treballador descansant en una habitació de l’hotel després de finalitzar la jornada.

Atenció. Els tribunals han posat de manifest, que seran les circumstàncies que concorren en cada cas, les que determinaran l’existència de la relació de causalitat, i en funció d’aquests criteris es va a apreciar l’existència d’accident laboral respecte de les lesions sofertes pels treballadors, excepte quan hagin ocorregut fets de tal importància dels que es colija l’absoluta manca d’aquella relació.

 

Quins accidents no tenen la consideració d’accident de treball?

No obstant el que s’ha comentat anteriorment, la normativa laboral no considera com accident de treball:

  • Els accidents deguts a imprudència temerària del treballador: es considera Imprudència temerària quan l’accidentat ha actuat de manera contrària a les normes, instruccions o ordres donades per l’empresari de forma reiterada i notòria en matèria de Seguretat i Higiene. Si coincideixen risc manifest, innecessari i greu, la jurisprudència entén que existeix imprudència temerària, si no serà una imprudència professional.
  • Els deguts a força major estranya al treball: és a dir, quan aquesta força major, sigui de tal naturalesa que no tingui cap relació amb el treball que es realitza en el moment de sobrevenir l’accident. No constitueixen supòsits de força major estranya fenòmens com la insolació, el llamp i altres fenòmens anàlegs de la naturalesa (si el treball habitual del treballador és a la intempèrie si és accident de treball). En el cas d’atemptat terrorista que afecta al treballador en el lloc de treball no estem davant d’un cas de força major sinó davant d’una actuació d’un tercer.
  • Accidents deguts a dol del treballador accidentat: Es considera que hi ha dol quan el treballador conscient, voluntària i maliciosament provoca un accident per obtenir prestacions que es deriven de la contingència.
  • Accidents derivats de l’actuació d’una altra persona: Els accidents que són conseqüència de culpa civil o criminal de l’empresari, d’un company de treball o d’un tercer constitueixen autèntics accidents de treball sempre que tinguin alguna relació amb el treball. L’element determinant és la relació causa – efecte. Així les bromes o jocs que poden originar un accident ocorreguts durant el treball o els soferts en separar una baralla seran accidents de treball.

 

Procés en cas d’accident de treball Com ha d’actuar?

Quan s’entra a treballar en una empresa és molt recomanable conèixer quina és la Mútua col·laboradora que es té contractada. Aquesta Mútua serà l’encarregada de l’assistència sanitària en cas d’accident, la prestació per incapacitat temporal en el cas d’una baixa mèdica, la possible rehabilitació, etc.

  1. Primers auxilis i comunicació a la Mútua

Per pal·liar els efectes d’accidents lleus que es puguin produir en el centre de treball (petites caigudes, talls sense importància …) ha de comptar amb una farmaciola de primers auxilis.

Si el treballador accidentat necessita anar a un metge, el correcte serà que el visiti el facultatiu de la mútua d’accidents. Per a això, l’empresa ha de facilitar a l’afectat el volant d’assistència, un document que serveix per donar fe que l’accident s’ha produït com a conseqüència del treball. Tant la farmaciola com les plantilles dels volants d’assistència són facilitats per la pròpia mútua.

Atenció. En el cas d’accident en el centre de treball, l’empresa hauria d’avisar a la Mútua i portar al treballador a rebre assistència al centre de salut de la Mútua, amb el volant d’assistència mèdica corresponent. Si no hi ha un centre de salut de la Mútua obert, o es troba lluny i el treballador necessita assistència mèdica urgent, s’haurà de contactar amb el servei d’emergències 112 o acudir al centre mèdic d’urgència més proper, encara que no sigui de la Mútua. En qualsevol cas cal indicar que s’està ferit per un accident laboral.

A partir d’aquí, poden donar-se dues situacions:

  • Que el treballador caigui en situació d’incapacitat temporal (IT). En aquest cas, l’empresa ha de comunicar l’accident a l’entitat gestora en un termini de 5 dies hàbils a partir de la data de la baixa.
  • Que no hi hagi IT. En aquest cas l’afectat haurà de reincorporar-se al seu lloc, i l’empresa ha de notificar a l’entitat gestora l’accident sense baixa durant els primers 5 dies del mes natural següent al de l’accident.

Si l’accident de treball és considerat com a greu o molt greu, o ocasiona la mort de l’afectat, l’empresa ha de fer una comunicació a l’autoritat laboral dins de les 24 hores següents al succés. En concret, ha d’informar de les dades identificatives de l’empresa i de les circumstàncies de l’accident.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

By |2018-08-17T12:31:16+00:0017 agost 2018|Circulars|0 Comments